|
Pokémon Diamond/Pearl
bagszi 2008.07.15. 14:03
A Pokémon RPG-k Handheld konzolokra való kiadása már-már hagyomány a Nintendonál. GB-től GBC-n és GBA-n át mindegyikre jelent meg jópár Pokémon RPG, de most végre eljutottunk a DS-hez is. Adja magát, hogy a Gamefreak ezuttal valami frappánsat szőjön bele a hagyományos Pokélasztis-elkapós-fejlesztgetős RPG-be. Ugyanakkor a játék hangulatát és szokásos kinézetét tartanik kellett a fanoknak. Hogy a kettő mennyire sikerült egyszerre? Hát ezt nehéz eldönteni.
Menü:
Természetesen hagyományos Pokémon RPG. Csinos kis betűk, könnyű kezelhetőség. A Régeddi játékokkal ellentétben a belső játékmenüben mostmár képek is vannak így aki a nyelvet nem is érti az is könnyedén tájékozódhat benne.(Többek között a japán verzió kipróbálásában hatalmas segítség volt) Ugyanez igaz a táska belső menüjére is ahol ha a leírást és a nevet nem is értjük a kis tárgy ikonok segítenek. A régebbi játékokhoz képest a menü és a kezelhetőség csak javult, ráadásul továbbra is mi állíthatjuk be milyen keretet szeretnénk a menünknek.(testreszabásrulz)
Történet, játékmenet:
Nincsen olyan Pokémon RPG, melyben a Pokémon Trainerünk ne lenne világmegmentő hős és ne ő lenne a kiválasztott aki elfoghatja a legendás Pokémonokat. It sincs ez másképp, de ezuttal nem a Team rocket, nem is a Team Aqua és Magma, hanem a Team Galaxy zavarja a világ rendjét. Új hely, új gonoszak. Ugyanis a történet nem Kanto, Johto vagy Hoenn területén, hanem egy új "országban" Sinnoh-ban játszódik. És itt nem csak a gonoszak, de a Pokémonok is újak. 107 teljesen új Pokémont ismerhet meg az a Pokémon játékos aki már sikeresen bemagolta az előző 386-ot. No de akkor vágjunk is bele a sztoriba. Szokásosan a nemünk és nevünk kiválasztásával indul a játék, miután a helyi Professzor(esetünkben Professzor Rowan) elmondja mi is ez a világ és mik is a pokémonok. Ezután indul a játék. összetöpörödunk a Pokémon RPG-kre jellemző kisemberkékké és máris a TV előtt találjuk magunkat. Egy elképesztő beszámoló egy tóban élő Vörös Gyaradosról.(megj: gyarados eredetileg kék színű vizi/repülő sárkányszerű pokémon, és a Johtos GBC játékban már volt szó a különleges vörös színűről). Az adás megnézése után lemegyünk és szól écsanyánk, hogy a szomszédból a kis barátunk keresett minket. Elég szeles kishaver áltlában jól nekünk ütközk hangos THUD kiáltással, majd közli, hogyha nem vagyunk ott ahol ő mondja félmásodpercen belül akkor lógunk neki 1 millió pokédollárral(később fokozza). A lényeg ami a lényeg, a szomszéd srácc(akit mellesleg mi nevezhettünk el a játék elején) elhatározza, hogy a városhoz közeli tóban ő is keres vmi legendás vörös Gyarados-szerűséget és nekünk vele kell menni. De vigyázva, mert a fűben vad pokémonok vannak és illik őket elkerülni, mert veszélyesek. El is jutunk a tóhoz, ahol egy furcsa professor szerű ember meg egy velnk egykorú srác/lány(az ellenkezője annak amik mi vagyunk) beszélgetnek. Amint odaérünk elmennek, de ott felejtenek egy bűröndöt a fűben. Kíváncsi kölykök lévén odamegyünk megnézni és máris kész a baj. Mert hol volt? A Fűben! És hol támadnak a pokémonok. Na pont ott. Gyors nyissuk ki a táskát! Ejj de nagy mázli van benne 3 pokélabda. Válasszuk is hát ki melyik pokémont szeretnénk harcbeküldené és meg is vívhatjuk életünk első pokémon harcát. Miután nyertünk a prof segédje visszajön a táskáért és arra kér menjünk el a profhoz. A lényeg, hogy nekünk adja a választott pokémonjainkat és kezünkbe nyom majd egy pokédexet is, hogy pokémon edzői utazásunk során tölsük meg adatokkal. És innen indul a nagy kaland amiben legendákat kell legyőzni, gonoszakkal harcolni és minden apró minijátékot kipróbálni mialatt minél több Pokémont fogunk és minél erősebbre edzük őket. Persze a játék nem ilyen egyszerű. A pokémonok nevelése és harca jó stratégiai készségeket igényel. Minden pokémonnak van 4 támadása és 1 vagy 2 típusa is. Például a Tűz típusú Pokémon tudhat 4 tűztámadást, de semmire se megy egy víz típussal szemben hiszen egyes típusok előnyben vannak másokkal szemben. Viszont a támadásoknak is megvan a sokrétű használata és hatása. Nem beszélve a sokfajta pokémonról. Na ha mindent sikerül összekombinálni akkor talán elég jó kis 6 tagú csapatunk lehet, amivel árkon-bokron és minden edzőn túlverekedhetjük magunkat. Higyjétek el. Sokkal bonyolultabb mint elsőre hangzik. És ha a pokémonharcok stratégiái nem lennének elegek sok helyen logikau feladvánokat kell megoldani, hogy tovább juthassunk.
Tehát mi is jellemzi a Pokémon játékokat? Stratégia/logika/RPG/Kaland. Nem véletlenül lettek sikeresek az évek folyamán. És mindez aranyos figurákkal és izgalmas játékmenettel párosul. Tuti befutó. Az eladási rekordokat is sikerült így megdönteni hát nincs min csodálkozni. Egyszóval hatalmas játék és igen szórakoztató. És aki eddig azt hitte a Pokémon kicsiknek való az nézhet egy nagyot, ugyanis a nagyoknak is okoz néha fejtörést a game. De ez még nem minden. Mint mondtam vannak apróbb minijátékok, melyekkel tárgyakat és kiegészítőket szerezhetünk magunknak. Hogy a tárgyak mire jók? Ott van például a sokféle gyömölcs és bogyó(berryk) amiknek gyógyhatásaik lehetnek vagy éppen süteményt süthetünk belőlük. Vannak különféle "kulcs-tárgyak", melyek elengedhetetlenek a könnyű haladáshoz, pl a bicikli vagy a locsoló kanna. De persze vannak pokélabdák is és azoknak is sokféle fajtája. Például van ami éjszaka erős van ami csak vizipokékra ésatöbbi. Ja? Hogy mi az, hogy "éjszaka erős"? A játék normálisan méri az időt és a napszakokat is. Miközben az ember játszik tökéletesen megfigylehetők a fényváltozások, pl hajnalban narancsszínű a fény, hisz épp kell fel a nap, éjszaka meg sötétebb minden. Továbbá a házak és fák árnyékai is úgy nyúlnak meg fordulnak ahogy annak lennie kell. Ez azért is fontos, mert a napszakok más-más hatást idéznek. például egyes pokémonok az állatokhoz hasonlóan csak éjszaka aktívak, így aki mindent össze akar gyűjteni annak éjjel-nappal játszani kell. :)
De persze, mint a 493 pokémont senki se képes egymaga összeszedni. A Nintendo ugyanis frappánsan két játékot dobott piacra apróbb eltérésekkel, így amíg az ember egyedül játszik sose lesz teljes a játék. Kell hát találkoznia más játékosokkal akikkel Pokémonokat cserélhet vagy akár tárgyakat, sőt minigamezhet is egymás ellen.No de akkor térjünk is ki arra, miben másabb a Diamond-Pearl az eddigi Pokémon RPG-ktől.
Feature-ök:
Az érintőképernyő hatalmas fejtörést okozott a készítőknek, hisz az eddigi RPG-k is tökéletesen megvoltak nélküle, most mégis ki kell vhogy használni. Ezért hát feltálálták a Poketch-t. Ez egy karóra, amit a játékos folyamatosan bővíthet programokkal. Eredetileg cska az időt méri, később akár tárgykereső radart, lépésszámlálót, számológépet, típus-típusellenes segédtáblázatot, érmedobálót, sütőórát és még megannyi funkciót megszerezhetünk belé. És mindezt az alsó képernyőn az érintőpálcával irányíthatjuk. Igazán frappáns megoldás és nagy segítség a játékban ez a kis óra. No de ezzel még nem merült ki az alsó képernyő kihasználása. Ugyanis a játék tartalmaz egy minigame-t amiben a Pokémonjainkat szépség/ügyesség terén próbára tehetjük. Ennek a játéknak az első fordulójában mindenféle kiegészítőket kell ráhúzni az pokémonunk képére(lufi,sapka, csillogás, álarc, ami tetszik) és ezzel minél jobban felöltöztetni a pokémont. A második fordulóban egy ritmusérzékre hagyatkozó játék van ahol zenére az adott időben jól kell megnyomni az alsó képernyőn látható fel-le-jobbra vagy balra gombokat. A játék utolsó fordulójában pedig támadásokat mutathautnk be, amiket megint az alsó képernyő bökdösésével választhatunk ki. No de a DS nem csak az érintőképernyőt tudhatja újdonságának a GBA-val szemben. Ott van a WFC és a Wireless is. Melyet a játék a Sinnoh Undergroundban használhat ki. Itt ugyanis egy földalatti barlang rendszerben ronagászva az érintőképernyőt radarként használva kincseket kereshetünk, majd régészkedhetünk ki a falakból és mindezt úgy, hogy közben a közelünkben álló játékosokkal is összefuthatunk odalent. Ugyanebben a barlangrendszerben csinálhatunk egy titkos bázist magunknak amiket bútorokkal és díszekkel dekorálhatunk. És mi ennek a lényege? Capture the flag! Mint mondtam találkozhatunk másokkal akik az undergroundot használják a környékünkön, sőt bemehetünk a titkos bázisukba és ellopatjuk a zászlójukat. Minél több zászlót lop össze valaki annál többmindent tehet a titkosbázisába. De hogy a zászló ellopását megnehezítsük csapdákat vásárolhautnk és helyezhetünk el a Sinnoh undergroundban. Ezekből a csapdákból pedig csak a DS extrafunkcióinak kihasználásával elhet szabadulni. Hol fújni ell a képernyőt, hol dörzsölni vagy éppen ütögetni.
Másik multi rész a játékban a GTS. Global Trade System. Ez egy olyan WFC-t kihasználó újdonság ahol kereshetünk vagy épp elcserélésre szánt pokémonjainkat hirdethetjük a világon bárki számára aki Diamond/Pearlel netre kapcsolódik. Ez nagyon sokat könnyít a pokémoncseréken, és rengetegen is használják.(nagyon érdekes, mert infókat tudhatunk meg azokról akik hirdetnek vagy akikkel cserélünk a GTS-en. Pl múltkor egy japán kissrác cserélt egy német hapsival és mindezt a www.pokemon-gts.net oldalon végignézhettem!:D)
De ezeken kívül még számos aprób újítás van a játékban, szinte olyan sok, hogy felsorolni nem is tudnám itt mind. Ki kell próbálni.:) A Pokémon univerzum hatalmas.
A harcrendszerről:
Mint a játékmenet részben korábban említettem a Pokémon harcok stratégiát kívánnak. 17 pokémon típus és ezek keveréke, tovább több mint 300 különféle támadás különféle hatásokkal(mérgezés, bénulás, fagyás, égés, kábulás stb), és az eltérő szintek, továbbá a pokémonok egyedi tulajdonságai(ebből is van legalább 100) pl lebegés, elektromosság vonzása, tűzelszívás stb. mind beleszámítanak a harcba. Már az 1 pokémon vs. 1 pokémon harcok is megbonyolódhatnak(ha éppenséggel nincs hatalmas típus vagy szint előnye az egyik pokémonnak), de a játékban már létezik 2 vs 2 harc is, ahol a társunk pokémonjára is figyelnünk kell.(pl ha földrengést használsz és a társad pokémonja nem lebeg, akkor ő is megsérül). Alapjában véve a harcok teljes átlátása bonyolult, de a játékban a gép ellen harcolni többnyire könnyű. A harc rendszer kinézete, pedig nem sokat változott a GBA-s RPGben megszokottaktól, csak kicsit szebb lett. Sok játékleírásban szidják is a készítőket amiért nem találtak ki újfajta harcrendszert, de részemről a jól megszokott harcrendszer tökéletesnek számít, továbbá akik most kezdik a pokémon játékokat is könnyebben kiigazdohatnak rajta.
AI:
Mesterséges intelligencia van és kell is, mert különben unalmas lenne a játék ha nem harcolhatnánk beépített NPC-k ellen. Nagyon jól lehet edzeni a játékben levő trainerek ellen, de néha egy idő után az embr nem szeretne harcba gabalyodni... No ezt is nehéz, hisz ha észrevesz egy-egy npc akkor bizony odafut és kihív, amit nem lehet visszautasítani. De persze ha az NPC nem járkál vagy forgolódik akkor könnyű elosonni a háta mögött. A harcokon belül ritkán van csak, hogy a gép lecseréli vagy felgyógyítja a pokémonjait(Ez inkább csak a játékon belüli erősebb edzőkre jellemző), de előfordul, ami megnehezíti a harcot. Alapjában véve viszont nem igazán gondolkodnak, mert gyakran simán lecserélik előnyben levő pokémojikat olyanra akiket 1-2 ütéssel legyőz a játékos.
Grafika, játékmotor:
A GBA-kban megszeretett grafikát szerették volna továbbhozni, egy pici változással. Így a külső világban egy 3Dsítettszerűséget kapunk, ami bár véleményem szerint nem olyan szép éles mindig, de nagyon feldobja a játékot. Pl futás közben ahogy előrehaladunk a kameranézettel látszik, hogy a házak látószöge is hogy változik(hm.. eztnehéz léírni. jobb volna látni.:D). Továbbá mint mondtam a napszakok változását is szépen megoldották a színárnyalatokkal és árnyokok mozgásával.
A harcban viszont a pokémon spriteok ugyanolyanok mint voltak. És szerintem ez így jó ahogy van.
Hangok:
A zene véleményem szerint nagyon hangulatos, minden útnak és városnak más-más zenéi vannak. Továbbá a harcoknak is van megfelelő harci zenéjük ami izgalmassá teszi a játékot. Amit sokan nehezményeztek, hogy a pokémonok hangjai az első GB-s RPG-től fogva ugyanolyan gépmorgás-zúgás stb, egyesek szerint kínozni lehetne egy-két pokémon hangjával hadifoglyokat is. Erre ezt tudnám mondani. RETRO. Nekem nagyon kellemes érzés hogy 10 év alatt semmit se változott pikachu hangja a Gameboyjátékokban. Az elszánt pokémon fanok akár simán hangokról felismerik kit hív ki az ellenfelük anélkül, hogy a képernyőre néznének. Node kinek a pap kinek a papné kornyikálása.
Összegzés:
Nem véletlenül van megjelenés óta még a mai napig a TOP10 legkeresetebb játékok között a két játék. És az sem véletlen, hogy eladási rekordokat döntöttek meg szinte mindenütt. Ez egy nagyon jó játék. A Pokémon játékok mindig is jók és szórakoztatóak voltak, csak sokan előitélettel fordulnak feléjük. Pedig higyjétek el, a Pokémon univerium sokkal nagyobb, mint azt bárki is gondolná. Kellett DS-re egy ilyen játék. Szerintem egy igazi gamernek kötelező darab, egy videojátékokkal ismerkedőnek pedig hatalmas kaland. Egyetlen hibája van véleményem szerint. A szavatossága. A régebbi Pokémon RPG-kkel évekig elvoltam. Viszont a Diamond/Pearl-et végigjátszás után nemsokáig játszottam. Gyakran 1-2 hét is eltelik mire újra előveszem. Tenni való az van benne mindig, hisz napi tevékenységek is vannak benne, meg pokémont fejleszteni is mindig lehet. No de valahogy a szavatossága mégse sikerült olyan jóra, hogy ne feledkezzek meg játszani vele, miután már 75-80%-ban megcsináltam benne mindent.
Grafika: 8
Irányítás: 9
Hangok: 8
Hangulat: 10
Szavatosság: 7
Kihívás: 8
Összeségében: 87%
Kommentek:
| |