|
Spore klnkiads Vol.1
Pele - DSC Team 2008.02.28. 15:06
gy dntttem hogy a minl nagyobb lmnyrt s a minl hosszabb hatsrt a Spore klnkiadst hrom rszre darabolom.
A lentebb megfogalmazott bemutatkat, cikkek nagy rzt nem n rtam, ezrt az aktulis „szmban” az abban szerepl anyagok forrsait mindig feltntetem.
J szrakozst kvnok mindenkinek!
A kezdet, a jtk trtnete, elzetesek.
Spore sorn sajt kis „hzikedvencnkkel „ fogjuk majd megvltani a vilgot, st, az egsz univerzumot, gy mr a jtk elejn rdemes egy olyan lnyt ltrehozni, amire hosszabb tvon is r tudunk majd nzniJ Pontosan erre a clra lett kifejlesztve a „Creator Editor", ami mint a neve is mutatja, egy lnykrel. Hasznlata nagyon egyszer mgis intuitv az egsz. Szmos testrsz ll majd a rendelkezsnkre - kz, lb, ormny, fl, satbb -, melyeket rengeteg variciban hasznlhatunk majd fel. Teljesen egyedi kedvencnk megalkotsa sorn sajtos brsznt vlaszthatunk ki vagy pp hosszkban s alakjukban is eltr testrszeket aggathatunk r. Lehetnk risok vagy trpk, ormnyunk hossza akr egy elefntt is fellmlhatja, ujjaink kztti tvolsgot is llthatunk majd.
Amint elksztettk kedvencnket egy ltalunk kivlasztott bolygra kell majd „ledobnunk". Rengeteg planta kzl vlaszthatun. Lesz erdkkel, hatalmas gombkkal s cenokkal bortott vilg, de vlaszthatunk egy kicsit zordabb, vulknos-gzos bolygt is. A krnyezet teljesen terraformlhat lesz. A plantk mindegyike megltogathat. Teljesen kln let folyik mindegyiken. Mindegyiken ms s ms llnyek lnek, a vilgok is egyedi mdon festenek.
A Wright-fle vilgok lettel lesznek megtltve, azonban mgis egyszerek. Rengeteg vadon l llattal tallkozunk majd, melyeket akr meg is ehetjk, de bartsgot is kthetnk velk vagy ha ppen gy alakul, szerelembe is eshetnk valamelyikkel s sajt babucit nemzhetnk. A jtkon bell sajt csoportosulsokat hozhatunk ltre. Ez lehet akr agresszv, tmad rltek trsasga vagy pp bks, llandan buliz, tncol csapat is. Mivel ez egy evolcis „simjtk", gy kihagyhatatlan eleme a tz felfedezse. Ez majd szintlpst is jelent, amely trzskbe val tmrls formjban nyilvnul majd meg.
A trzsi letformval jr sszes ktelezettsget tlhetjk. Rszt vehetnk csoportos vadszatokban vagy takarmnyozsokban. Gymlcsket gyjtgethetnk, halszattal foglalkozhatunk. Az lelemnek amgy is hatalmas szerep jut. Nem csak, hogy az letben maradshoz szksges a kaja, de egyfajta "pnzre" is vlthat lesz. A cserekereskedelem kezdeti jelei mutatkoznak, habr a Spore-ban ez egy kicsit mskpp mkdik. Halszbotokat, baltkat, lndzskat vsrolhatunk, gygyt funkcikat ellt kunyhkat, lelmiszer-raktrakat, toborzkat hzhatunk fel. Ezen korszak letudsa utn pedig kvetkezhet a modern kori civilizci kiptse, majd a csillagok meghdtsa.
Will koma egy nagyon aranyos, szerethet, de hihetetlenl impresszv s szkbe szgez jtkon dolgozik, ami igazi multiplatform alkots lesz, hiszen PC-re, Nintendo DS-re, X360-ra, PlayStation 3-ra s Nintendo Wii-re is kaphat lesz.
 
Will Wright jtkval biztosan mindenki valamilyen szinten kapcsolatba kerlt. Ki ne emlkezne a Sim City-re, majd a megannyi klnjra (Sim Farm, Sim Town, SimLife s hossz mg a sor), illetve a mltn hres Sims kt rsze a vgelthatatlan kiegsztivel egytt. Mr a Gamekapocs oldaln is megismerhetttek munkssgnak fontosabb llomsait a Homo Nobilis rovaton bell. Most j jtk fejlesztsben vesz rszt, melynek neve egyszeren SPORE (spra).
A jtk egszen monumentlisra s epikusra sikeredett, melyben egy eddig soha nem ltott utazson vesznk rszt, az let kezdettl, egy faj fejldsn t egszen az r mlysgig. Rviden sszefoglalva egy egsz evolcit kvetnk nyomon, ddelgethetjk kezeink kztt. Kezdetben ambaszinten irnytjuk kezdetleges fajunkat, elkerlve az ellensges s veszlyes mikrobkat, nehogy felfaljanak, illetve neknk is kutatni kell a nlunk gyengbb lnyek utn, hogy tplljanak bennnket. A jl ismert monds igaz erre a korszakra: Mindig a legersebb marad letben.
Egy id utn fejldsnek indulunk, ahol mi alakthatjuk ki a sajt fajunkat, nem lesznk korltozva semmiben. Akr 6 kar, 4 lb, zld pikkelyes mutns marslakkat is ltrehozhatunk a jtk segtsgvel. Ebben egy nagyon egyszerstett, gy knnyen megrthet s megtanulhat szerkeszt lesz segtsgnkre. Hasonlt a Sims 2-ben ltottakhoz, csak mg tovbb fokozva a vlaszthat lehetsgeket. Teht a lnynknek fejleszteni kell a kpessgeit, felfedezni a krnyezetnket, fejldnnk, akr fosztogatnunk is a meglhetsrt.
Miutn az egyednket megfelelen kitantattuk, most mr egy egsz trzs irnytsa szakad a nyakunkba. Eszkzket kell feltallnunk, harcolnunk s vdennk kell a trzset. Ksbb pleteket hzhatunk fel, ahol a trzs menedket tall magnak az ellensges fajokkal szemben. j aranykor ksznhet rnk, amint sikerl az ptszeti, infrastrukturlis s egyb technolgiai irnyzatokban megfelel mdon fejldni.
Ezek utn mr nem csak egy vrost, hanem egy egsz civilizci irnytst kapjuk meg, megkezddhet a bolyg teljes feltrkpezse, ms kultrkkal val kapcsolatteremts, ami lehet bartsgos, diplomatikus, de lehet harcias, hborba torkoll is. A cl a bolyg teljes uralmunk al hajtsa ilyen vagy olyan mdszerekkel. Miutn ezt is sikerrel teljestettk, rhajt is pthetnk, gy elindulhatunk ms bolygk megismerse, meghdtsa, kolonizlsa vgett. A cl termszetesen a galaxis feletti uralom. Vilguralomra vgyk elnyben!
A lnyeink kpessgeit egyelre 5-fle tulajdonsg alapjn fogjuk behatrolni, melyek a fizikai megjelensnek meghatrozsa kzben fog vltozni, attl fggen, hogy milyen testet, vgtagokat, szemeket lmodunk meg jvbeli fajunknak. Ezek a tulajdonsgok a kvetkezk: er, sebessg, lopakods, nvnyev, hsev. A tulajdonsgok egy ts skln kapnak osztlyzatot. Egyelre mg csak sejteni lehet, hogy milyen pontos kvetkezmnyekkel jr, ha ilyen vagy olyan tpus lnnyel jtszunk a jtkban.
Mr itt lthat, hogy nem egyszer jtkdesignnal llunk szemben. Tbbfle stlus keveredik majd a jtkban, kezdve a kezdeti akcizssal, majd a trzs irnytsval, egszen a ksbbi mr stratgiai jtkba tfordul jtkmenettel, ahogy az pleteket hzzuk fel a szlbolygnkon, hdtjuk meg a plantt, majd az univerzumot. Nem hiba kapta meg idn a legeredetibb jtknak kijr djat.
A jtk megjelentsrt felels grafikus kinzet is nagyszerre sikeredett. Mindenhol lthat az a bizonyos hangulat, egyedi kinzet pletek, lnyek. Itt az oldalon is megtallhat kpeken mindenhol lthat, hogy mennyire jl nz ki a jtk. Nem is akarok nagyon sok karaktert fecsrelni erre a tmra, majd a tesztben jobban ki lehet bontogatni.
Sajnos, nagyon kevs, st egyltaln nem sikerlt informcit sszekapirglnom a jtkmeneti krdsekrl. Olyan krdsekre gondolok, hogy miknt fogjuk irnytani a lnynket, miknt fogunk csatzni, hogy lehet majd irnytani a trzset s a vrost, stb. Ezekkel az informcikkal kapcsolatos krdsekre a fejlesztk mg nem tudnak vlaszt adni, mivel mg k maguk is ksrletezgetnek a legmegfelelbb kombincik elrsnek rdekben.

Ha mr a fejlesztkrl esik sz, megemltem, hogy csapatban jelenleg 80 f dolgozik, s mostansg a jtkmenet finomhangolsnl tartanak, illetve a grafikai munka (mint pldul a kezelfellet) csinostsn, befejezsn gykdnek. Tovbbi rdekessg, hogy a szabad jtkmenetnek „ksznheten” sok a programoz (40%, ami sok egy tlagos csapathoz kpest), mivel nagyon sok technikai korltot t kell hidalni valahogy. Pldul egyik jelents krds mr magnl a karakteralkotsnl felmerl. Ha szabadon elkszthetjk a lnynket s sok egyedi tulajdonsggal szeretnnk majd felruhzni azt mind le kell programozni gy, hogy a htkznapi, egyszeri jtkos is megrtse. Tovbb ha nincs korlt a vgtagok szmban, akkor annak animlst is meg kell valahogy oldaniuk a ksztknek, ezt is programozni kell. Folytathatnm tovbb a sort, mi mindent kell mg leprogramozni, de gy gondolom ebbl is jl lthat, hogy ez a rsze is a jtknak sokkal egyedibb lesz, mint a mostansg megszokott iparos munkt vgz fejlesztk jtkai.

A tovbbi rdekessg, hogy a ksztk azt szeretnk elrni, hogy a jtkosok lnyei ne csak a gpi ellenfelekkel, hanem egymssal is tallkozzanak, gy mrettetve meg a tbbi jtkossal is. Will Wright elmondta, hogy hossz tv tervei kztt szerepel, hogy kibvtse a jtk alapjul szolgl platformot, gy ne csak PC-re jelenjen meg, hanem ms konzolra is, de a kzssget egyben szeretn tartani, hogy az adatok nyugodtan ramolhassanak akr a PC s konzol kztt is. Mindenkpp dicsrend koncepci, kvncsian vrjuk, hogy sikerl-e s ha igen miknt.
Elszr 2005-ben egy jtkkilltson tallkoztam ezzel a jtkkal. Az ott ltottak utn folyamatos rdekeldssel vrtam a fejlemnyeket a jtkkal kapcsolatban, egyre tbb informcit szvtam magamba az eltelt hnapok alatt, s meg kell mondjam, hogy a koncepci mg most is tetszik, a vlemnyem nem vltozott. Egyetlen problma, hogy jelen lls szerint csak 2007 msodik felben jelenhet meg a jtk.
Forrs:www.gamestar.hu
www.gamekapocs.hu
Kommentek:
| |